بخاطر داشتن یک افغانستان با ثبات ومصئون به یک اداره سالم و کارائی نیاز است
فخرزاد فخرزاد

واعظان جلوه بر محراب و منبر میکنند

گر به خلوت میروند خود کار دیگر میکنند

                                                              (حافظ)

 

آقای حامد کرزی رئیس جمهور دولت اسلامی افغانستان همرای هیات که باوری همرا ه بودند به تاریخ 19/2/1389 غرض یک سفر کاری به ایالات متحده امریکا سفر نمود نظربه تصویری که از طریق وسایل جمعی به نشر رسید از وی وهمرانش استقبال گرم توسط مقامات ذیصلاح از جمله معاون اوباما وخانم کلنتن صورت گرفت همچنان در نشست اجلاس فوق العاده که چندین تن از وزرا هر دو کشور حضور داشتند خانم کلنتن در بخش از سخنانش از همکاری دوامدار به کشورما حرف زد اضافه نمود که ما مردم افغانستان را ترک نخواهیم کرد از پیشرفت های قابل ملاحظه که در افغانستان صورت گرفته یاداور شد و تدویر جرگه مشورتی صلح را فرصت مناسبی مصالحه و جستجوی راه حل های صلح وثبات در افغانستان دانست .

در مقابل حامد کرزی در بخش از سخنانش گفت اکثر دستاوردهای مردم افغانستان بدون قربانی دادن دختران وپسران امریکائی ممکن نبود اضافه نمود که افغانستان در مبارزه با تروریزم یک متحد جهانی باقی خواهند ماند ودر سایر عرصه ها همکاری خود را با امریکا اعلان نمود و کاهش تلفات ملکی را یک امر ضروری دانست وخواهان حکومت داری خوب و قوه قضائیه شد .

روز دیگر که ملاقات در قصر سفید صورت گرفت روسای جمهور هردو کشور در جریان مذاکرات هرکدام طرحها دیدگاهای و نظریات خویش را در رابطه به کشورما بیان داشتند .

اوباما گفت باساس فعالیت نیروهای امریکا از تحرک طالبان کاسته شده اضافه نمود که جنگ سخت هنوزهم در پیشرو است افزود در مورد تنش هائیکه چند ماه قبل بین سران دو کشور بوجود آمده بود اغراق گویی شده در ادامه سخنانش گفت ما به یک حکومت موثر کاری در افغانستان نیاز داریم تا به پیشرفت ها اطمینان داشته باشیم زیراکه هردو کشور خواهان یک افغانستان با ثبات و مصئون میباشند همچنان در اعلامیه مشترک بین سران دو کشور به نشر رسید روی موضوعات ذیل مانند توسعه اقتصادی ٫ رشد دموکراسی ٫ حکومت داری بهتر ٫ حمایت از تدویر جرگه مشورتی صلح ٫ همکاری های دراز مدت ٫ منطقه ئی و جهانی بخاطر تطبیق مشارکت استراتیژِی امریکا و افغانستان سال 2010 میلادی تامین حکومت ملی ٫ایجاد نهادهای دموکراتیک ٫ تقویه قوای مسلح مدرن ٫ مبارزه با فساد اداری ٫ هراس افگنی ٫ تروریزم ٫ مذاکره با طالبانیکه قانون اساسی وسایر قوانین جاری کشور را می پذیرد سلاحهای خود را به زمین گذاشته روابطه خود را با القاعده وسایر هراس افگنان قطع مینمایند وسایر موضوعات مهم تماس گرفته و آنرا به نشر رسانیدن همچنان حامد کرزی در آخرین روز همرای همراهانش به یک گورستان رفته برای سربازان که در افغانستان جان باختند دوعا نمود .

خانم کلنتن یکبار دیگر اظهار داشت که عملیات ما در قندهار بخاطر تامین صلح ثبات در آنجا میباشد نه بخاطر نابودی مردم .

مردم و آگاهان امور در رابطه به اتخاذ تصامیم ها فوق ذکر .

ملاک حقیقت عمل را دانسته نه وعدهای بلند بالا را میافزایند در حالیکه در ظاهر امر عملی شدن فیصله های متذکره را یک گام مثبت در حیات اقتصادی ٫ اجتماعی ٫ فرهنگی ٫ سیاسی و خدماتی ملیونها تن شهروندان ما میدانند .

اما به نسبت مخالفت گروهای توسعه طلب ٫ جنگجو در ایالات متحد امریکا ٫ بریتانیا وسایر کشورهای متحد آنها مانند اداره ای . اس . ای عده از کشورهای عربی منطقه ٫ اسرائیل ٫ مافیای بین المللی ٫ مواد مخدر ٫ وگماشته گان آنها مانند قاچاقبران ٫ ترورستان ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ جنایت کاران سازمان یافته ٫ قانون ستیزان ٫ زن ستزان ٫ مردم ستیزان ٫ شفته گان زور وزر ٫ قدرت طلبان ٫ عقب گرایان ٫ سمت گرایان ٫ ترقی ستیزان ٫ به عملی کردن وعده های فوق ذکر بار دیگر به دیده شک مینگرند .

که درین رابطه طی هفته چهارم ماه ثور سال جاری کارشناسان امور و مردم هرکدام نظریات و دیدگاه متفاوت را اظهار  نموده اند که چندنکته از آنها خدمت خواننده گان گرامی یاداور میشوم .

تحلیلگران به این باور هستند وضع موجود در افغانستان بسیار پیچیده میباشد این پیچیده گی در روابطه افغانستان و امریکا تاثیر گذار میباشد .

یک کارشناس به اسم شیرجان احمدزی مقیم در امریکا دستاورد های سفر حامد کرزی و هیات همرانش را بزرگ خواند وانجام عملیات ولایت قندهار را یک عمل تکتیکی خواند افزود سفر حامد کرزی در حل اختلافات در ظاهر امر تاثیر گذار بوده و میباشد .

آقای پوهاند وزیر صافی استاد پوهنتون ٫ آقای جوینده عضو ولسی جرگه و فردوس کارشناس در پروگرام امواج آزادی بتاریخ 23/2/1389 هرکدام دیدگاه و نظریات خویش را چنین بیان داشتند .

پوهاند صافی در رابطه به سفر حامد کرزی به امریکا اظهار داشت ازینکه روابط حکومت با پارلمان خوب نبوده عملیات در ولسوالی مارجه نتیجه مثبت نداده از طرف شب طالبان در آنجا حکومت مینمایند روز نماینده ٫ دولت اعضای کابینه تکمیل نشده در کوشتی نرم افغانستان بازنده شد زیراکه کشورما به گرفتن کوشتی نرم آماده نبود افزود ما باید بجای کوشتی نرم به کارهای صادقانه ادامه دهیم در مدت شش ماه وقت که برای حامد کرزی داده شده بود تاهنوز هیچ کاری صورت نگرفته است افزود بزرگترین سرمایه گذاری را جهانیان بالای رژیم سیاسی کرده اند ازینکه دولت موجود سالم نمیباشد نمیتواند اعتماد مردم را کسب نماید حالاکه برای حامد کرزی یک چانس دیگر مساعد شده است تا بتواند با انجام اصلاحات غرض ازبین بردن چالش های فوق ذکر یک گام مثبت بردارد تا زمینه برای خروج قوت های خارجی از کشور وکسب اعتماد مردم مساعد گردد .

فردوس نیز در سخنانش اظهار داشت .

حامد کرزی با این سفر یک در جدید را برای آینده افغانستان و آینده سیاسی کابل وواشنگتن گشود در بخش از صحبت هایش عدم تجربه کاری رهبران را در حکومت داری و همکاری نکردن جریان های موجود کشور را با دولت وتهیه برنامه های غیر ضروری بواسطه جامعه جهانی  ومداخله یک عده کشورهای منطقه و جهان را در افغانستان عامل دشواریهای موجود در کشور خواند افزود مردم دیگر انتظار آنرا ندارند مثل هشت سال گذشته وضع ادامه پیدا کند و حالا در روند حکومت داری بهتر و حمایت از مصالحه بعد از آمدن حامد کرزی گامهای برداشته خواهد شد .

جوینده عضو ولسی جرگه میگوید .

به نسبت اینکه کشورهای همسایه نمیخواهند امنیت در کشورما تامین شود فساد اداری جریان داشته افغانستان در بحران جنگ قرار دارد حکومت داری خوب وجود ندارد وحامد کرزی تابع متحدین خود میباشد و متحدین آن نمیخواهند یک صلح سراسری در کشور بوجود آید از همین لحاظ است روشنفکران به حامد کرزی پیشنهاد کردند که با تقابل و رو دروئی با امریکا وضع بدتر میشود نتایج مطلوب بدست نمی آید و کشورهای همسایه قدرت انجام دادن کشورهای غربی را در کشورما ندارند باید بجای تقابل روبرو صحبت ها را جاگزین آن ساخت .

در بخش از صحبت هایش افزود کمک های را که امریکا در بخش اقتصادی ٫ انرژی ٫ زراعت در جریان سفر حامد کرزی وعده داده اند یک چانس خوب بوده این مربوط به حکومت افغانستان است که از آن استفاده نمایند زیراکه تاهنوز به نسبت تقرر افراد نابکار حکومت نتوانسته غرض کسب اعتماد مردم کارهای مثبت را از قبیل مبارزه با فساد اداری فقر زدائی وغیره انجام دهد افزود ما مردم افغانستان بعد از بر آمدن قوت های خارجی از کشور عملکرد کشورهای ایران و پاکستان را به چشم سر مشاهده کردیم وحالا دیگر تحمل جنگهای تحمیلی تکراری را نداریم .

در ادامه صحبت هایش افزود با ادامه وضع موجود وحدت ملی در کشور تامین شده نمیتواند افزود حامد کرزی در محاصره افراد و گروهای مشخص قرار گرفته بازهم هرنوع تعهدات مثل سوابق بدهد کمتر میتواند در موجودیت گروهای مذکور آنرا عمل نماید اگر درین رابطه تجدید نظر ننماید برای مردم تحمیل همچو دشواریها بسیار گران تمام میشود .

پوهاند صافی در بخش از صحبت هایش اظهار داشت .

حامد کرزی خود سرانه مقامات ارشد دولتی بشمول والیان وغیره را مقرر مینماید طی قریب به هشت سال گذشته به صدای مردم گوش نداده باید بعد ازین درس بگیرد زیراکه تکرار همچو عملکردها را مردم دیگر تحمل ندارند افزود تاهنوز مردم شک دارند که آیا کرزی بازهم میتواند در رفع چالش های فوق ذکر اقدام نماید یا خیر ؟

یک تن از هموطنان به اسم حنیفی اظهار داشت خواست امریکا و اوباما اینست که میخواهد از طریق فشار و جنگ مردم افغانستان را تابع خود سازد و امریکائی ها هرچه بخواهند حامد کرزی و همراهانش در مقابل آنها کدام کاری کرده نمیتوانند .

آقای نظر خبرنگار رادیو آزادی مقاله را بخوانش گرفت که در آن تذکر بعمل آمده بود حامد کرزی یک تن را که چهار سال در جرمنی زندانی شده بود در کابینه اش وزیر مقرر کرده است .

یک تن از شهروندان ما ازولایت ننگرهار گفت در تصاویر تلویزیونی که مشاهده شد حامد کرزی وهمراهانش همرای خانم کلنتن بسیار خوشنود به نظر میرسیدند آنها باید کارهای را که سبب خوشنودی اکثریت مردم افغانستان میگردد انجام دهند .

یک تن به اسم نعیم اختری میگوید .

مذاکره که بین حامد کرزی و اوباما صورت گرفت هدایتی بود وهنوزهم درین مذاکره منافع ملی مشاهده نمیشود .

یک تن از کارشناسان بتاریخ 23/2/1389 از طریق تلویزیون طلوع اظهار داشت در یک گزارش که به نشر رسیده نشان میدهد که ازجمله مردمان یک صدوبیست ویک ولسوالی بیست ونه آن از حامد کرزی حمایت مینمایند واین گزارش نشان میدهد که حامد کرزی در بین مردم افغانستان پایگاه نداشته اما در انجام سفرش در امریکا کارهای انجام شده وی را مثبت ارزیابی نمودند میافزاید نشر گزارش اولی برای قبولاندن خواستهای امریکائی بالای حامد کرزی شاید صورت گرفته باشد.

داود مرادیان یک تن از کارشناسان شناخته شده کشور میگوید .

زمانی افغانستان میتواند شریک خوب امریکا باشد در انتخابات پارلمانی که پیشرو داریم افراد شایسته ٫ آگاه ٫ صادق در پارلمان راه یابند افزود مبارزه جدی با فرهنگ فساد آفرینی و عاملین فساد صورت گیرد افزود افغانستان در انتخاب استراتیژی سیاست خارجی خویش دوبال دارد یکی آن همکاری همه جانبه با ایالات متحده وسایر کشور خای غربی و دیگر آن همکاری متقابل با کشورهای منطقه میباشد .

بعضی از شهروندان در رابطه به اعمار پایگاه نظامی امریکا که نزدیک به سرحدات ایران میباشد اظهار نگرانی نموده اضاقه مینمایند که این کار سبب مداخله کشور مذکور به کشورما میگردد .

نجیب کامل یک تن دیگر عدم تصویب یک استراتیژی جامع دولت را که روابط آنرا با کشورهای منطقه برقرار سازد سبب مداخله کشورهای منطقه وعربی در کشور ما میخواند .

داود مرادیان در جواب اظهار داشت .

مردم ما نباید نگرانی های ایرانی ها و پاکستانی ها را نسبت به منافع ملی خود ترجیح دهند .

افزود ماباید از آدرس ملی افغانستان به سیاست خارجی نگاه کنیم میافزاید یه پنج موضوع اساسی که عبارت از تامین امنیت ٫ ایجاد وتقویت ٫ اداره سالم ٫ رشد اقتصادی ٫ کمک های اقتصادی ٫ همکاری فرهنگی و آموزش میباشد که بواسطه امریکا صورت میگیرد جایگاه افغانستان را دربین کشورهای منطقه با اعتبار میسازد باید توجه کرد .

یک تن از شهروندان میگوید در حالیکه حکومت افغانستان یک اداره ناتوان میباشد بدون داشتن یک استراتیژِ رفتن به امریکا چه سود در پی خواهد داشت .

بعضی از اعضای ولسی جرگه سفر حامد کرزی را در روند اعتماد سازی گامهای موثر خوانده اند .

اوباما در جریان صحبت ها با حامد کرزی کارنامه های شش ماه گذشته وی را ستایش نمود .

درین رابطه دادنورانی یک تن از کارشناسان کشور میگوید فسادیکه در مطبوعات نامش را خانه تکانی مانده اند هنوزهم جریان دارد افزود درحالیکه عامل اصلی آن در مقامات دولتی وغیردولتی خارجی ها میباشند دور کردن افراد آلوده به فساد خارج از صلاحیت حامد کرزی میباشد ادامه میدهد قومندانها ٫ والی ها وسایر مقامات همه مثل سوابق به کارهای خویش انجام میدهند و هیچ یک از آنها برکنار نشده زمانیکه یک تن از آنها برکنار میشوند آقای حامد کرزی با یک عالم دلسوزی آنرا بجای دیگر مقرر مینماید ازینکه آقای اوباما شش ماه گذشته کارهای حامد کرزی را ستایش نموده مربوط بخودش میباشد .

تاهنوز نمیدانیم باساس چه تائید کرده است در حالیکه فساد اداری چالش های امنیتی ٫ فقر گسترده وغیره دشواریها بجای خودش پا برجاست .

مسولین لوی سارنوالی میگویند اکثریت کسانیکه به فساد متهم میباشند مسولین مقامات دولتی مانند والی ها ٫ سفرا وغیره بوده و حاضر کردن آنها بخاطر بازپرسی بسیار مشکل است .

بعضی از کارشناسان میگویند تالحال مبارزه با فساد اداری در فرامین و اعلامیه وفیصله ها روی کاغذ باقی مانده است .

دوکتور عبداله اظهار داشت بدتر شدن وضع امنیتی گسترش فساد اداری وضع موجود کشور را دریک حالت سردر گمی قرار داده است .

دیدگاهان حقوق بشر از ناحیه محدود ساختن حقوق زنان در رابطه به پیوستن طالبان اظهار نگرانی نموده .

خلیل زاد سفیر اسبق امریکا در افغانستان در مقاله که طی همین هفته به نشر رسیده مینویسد .

که ایالات متحده امریکا برتوانائی حامد کرزی بحیث یک متحد و شریکش تردید دارد اضافه مینماید ازهمین لحاظ است که حامد کرزی در مذاکره با طالبان پافشاری مینماید .

وزیر جدید خارجه بریتانیا میگوید .

مسله افغانستان ایران در صدر اجندا سیاست خارجی اش قرار دارد .

نیویارک تایمز طی همین هفته نوشته است مقامات امریکائی در رابطه به گسترش فساد محتاطانه عمل مینمایند میافزاید حکومت امریکا میخواهد در محو فساد به ولایت قندهار همرای حکومت افغانستان همکاری نماید اما این کار به نسبت موجودیت احمد ولی کرزی و متهم بودن آن به قاچاق مواد مخدر دشواریهای را درپی خواهد داشت .

مسولین مقامات ذیصلاح خواهان بازگشت صدیق چکری وزیر اسبق وزارت خج واوقاف در کشور شدند اضافه مینمایند باید هرچه عاجل در مقابل مردم حاضر واز پولهای استفاده که ازنام حجاج نموده بود جواب بدهد .

کمیته سلیب سرخ خبری را از بد رفتاری امریکائی ها با یک تعداد از زندانیان که در بازداشت گاه مخفی دوم آنها در بگرام زندانی بودند خبر میدهد زندانیان مذکور ادعا نموده اند که دریک مخفی گاه که مشهور به زندان سیاه میباشد نگاه داری می شدند میافزایند در هوای سرد آنها را نگاهداری نموده از خواب محروم ساخته شده بودند .

سخنگوی وزارت داخله از گرفتاری چندتن کارکنان شرکت های امنیتی خصوصی که به اتهام کشتن دوتن در شاهراه کابل قندهار خبر میدهد .

مردم و آگاهان امور ایجاد کمپنی های خصوصی اربکی وغیره را که خارج از چوکات قوای مسلح وظیفه انجام میدهند خلاف قانون اساسی میخوانند وخواهان منحل شدن آنها و تقویه قوای مسلح با سلاحهای مدرن میباشند .

همچنان سخنگوی مذکور اظهار میدارد که در ماه حمل سال جاری چهارصدوبیست واقعه جنائی در سراسر کشور صورت گرفته که سی فیصد نسبت به ماه حمل سال 1388 کاهش را نشان میدهد رئیس اتحادیه تجاران کشور این گفته هارا دور از حقیقت خوانده میافزایند هنوزهم اختتاف وسرقت ها تجاران ادامه دارد .

بارک اوباما میگوید که نخست وزیر بریتانیا برای شان اطمینان داده که در مبارزه با هراس افگنی مثل سوابق ادامه میدهد .

سفیر دایمی روسیه در سازمان ملل متحد میگوید خارج نمودن سران طالبان از لست سیاه یک کار غیرضروری بوده زیراکه هنوزهم آنها به فعالیت های تروریستی ادامه میدهند ومیافزاید مذاکره با آنها نباید صورت گیرد .

نیویارک تایمز در شماره هفته جاری نوشته است پاکستان به یک تهدید برای امریکا تبدیل شده است زیراکه تمام ترورستان در هر نقطه جهان مانند مسکو ٫ هند ٫ بریتانیا ٫ عملیات های انتحاری انجام میدهند بک نوع ارتباط شان با پاکستان میباشد .

اداره نظارت بحران بین المللی در راپور اخیرش که به نشر رسیده است مینویسد گسترش فساد اداری و دسته بندی های قومی به اندازه در اردوی افغانستان بوجود آمده که بعد از خروج قوت های خارجی از افغانستان برای دولت خطرات را بوجود میاورد اضافه مینمایند کشمکش های بین وزیر دفاع ولوی درستیز که در جریان است مورال محاربوی اردو راضعیف ساخته است و از اداره ایالات متحده امریکا خواهان همکاری غرض اصلاحات درین رابطه شده است باید افزود که این موضوع بتاریخ 23/2/1389 از رادیو آزادی به نشر رسید .

مسولین میگویند از سال 2002 میلادی تالحال ده ملیارد دالر بواسط امریکا غرض تقویه اردوی افغانستان به مصرف رسیده است .

روزنامه واشنگتن پست نوشته است نیروهای امریکائی برای دادن پول برای سران مقامات مناطق محل کار میکنند حامد کرزی مخالف این طرح بوده طرح متذکره را به نفع حکومت مرکزی نمیخواند .

سخنگوی وزارت مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت در حالیکه کشت وقاچاق مواد مخدر در اکثریت ولایات ختم یا کاهش یافته است مقامات در ولایت قندهار ونیروهای خارجی در ولسوالی مارجه درین رابطه هیچ کاری انجام نداده اند و یک بته آنهم از بین نرفته است ودرین رابطه از والی ولایت قندهار نامبرده افزوده در حالیکه نود فیصد مواد مخدر جهان از افغانستان به کشورهای جهان از جمله کشورهای اروپائی صادر میشود اما کشورهای مذکور از تورید مواد کمیاوی که در تهیه هیروئین استفاده میشود به کشورما جلوگیری وهمکاری نمی نمایند و از مبتلا شدن بیش از یکنیم ملیون تن شهروندان ما به مواد مخدر اظهار نگرانی نمود .

مردم ولایت ننگرهار در یک محفل بزرگ مسولین مقامات دولتی را به دست داشتن به فساد گسترده متهم نمودند وازمقامات ذیصلاح درین رابطه خواهان بررسی شدند باید گفت که این موضوع بتاریخ 21/2/1389 از طریق تلویزیون شمشاد به نشر رسید .

اداره همبستگی مربوط وزرات انکشاف دهات از اعمار و آماده ساختن چهل هزار پروژه در چهل هزار قرا وقصبات کشور با مصرف هفت صد ملیون دالر امریکائی طی هشت سال گذشته خبر میدهند ازینکه عده از پروزه ها از کیفیت کاری لازم برخوردار نمیباشد و در زندگی خوانواده ها به نسبت کاریابی تاثیراتی بوجود نیامده مردم انجام کارهای فوق ذکر را قناعت بخش ندانسته انتظار انجام کارهای بنیادی از مقامات مربوط میباشند .

کارشناسان اقتصادی یکی از عوامل بلند رفتن مواد غذائی و سوخت را استفاده بانک مرکزی از افزارهای غلط خوانده اضافه مینمایند که یکی از افزار ها متذکره عر ضه اسعار در بازار در مقابله تبادله پول افغانی میباشد که آنها با انجام این کار خویش پول را خلق کرده واضافه شدن اندازه پول سبب بلند رفتن حجم پول در اقتصاد شده به نسبت اینکه بازار جذب آنرا ندارد واین عمل تاثیرات خود را روی قیمت های بازار گذاشته مثل آن مینماید که پول جدید چاپ کرده باشیم .

از طرف دیگر زیرنام بلند رفتن محصولات ناخالص از بالا رفتن عاید سالانه در کشور سخن میزنند باید افزود که آنها زیاد شدن حجم پول را که خودشان زیاد ساخته اند بلند رفتن عاید سرانه میخوانند و در واقعیت امر آنها تورم پولی را بلند رفتن درآمد می نامند این کار در حقیقت یکی از عوامل اساسی خراب شدن زندگی ملیونها تن نیازمند ایجاد فاصله بین فقرا و ثروتمندان به نسبت سیاست غلط پولی و عملیات بازار باز بانک مرکزی میباشد .

به نسبت عدم توجه مقامات ذیصلاح غرض ایجاد دستگاهای پروسس و بازاریابی در خارج کشور و مقاومت لجوجانه نظامیان پاکستان بخاطر مسدود نگاهداشتن راه ترانسپورت افغانی هزاران تن کشمکش در کشور بخصوص در ساحه کوهدامن زمین پوسیده شده باغداران میگویند مصارف هفت کیلو کشمش سه دالر تمام میشود فعلا˝ در بازار کسی حاضر نیست که دو دالر آنرا خریداری نماید .

یک تن از کارشناسان اقتصادی مینویسد .

نیولبرالیزم بخش تعین کننده برنامه فعلی افغانستان شده است با عمل نمودن آن به خصوصی سازی به تاراج تصدی های دولتی دست زده بانک جهانی وصندق بین المللی در عقب این خصوصی سازی اند تا دارائی های عامه کشور مار ا به خارجی ها بفروشند یا تحفه دهند  تا دسترسی بهتر و قانونی برای غارت مواد خام آماده شود اضافه مینماید این نوع جنگهای مالی مرز نمی شناسند و تنها به محاصره دشمن قدیمی جنگ سرد اکتفا نکرده در سدد آن اند تا زیر بنای اقتصادی و صنعتی مارا از هرنوع انکشاف به دور نگاه دارند بیکاری و فقر را زیاد ساخته و هرج ومرج را تولید کرده و خودشان از شرایط استفاده کنند نوع انکشافی را سرما تحمیل کنند که خودشان آنرا نه پیموده ومارا به عنوان مصرف کننده دایمی خود نگاه دارند .

با تاسف باوجود که تیوری نیو لیبرالزم خلاف اراده اکثریت مردم افغانستان میباشد هنوزهم عده از هموطنان نوع به دوران رسیده مابخاطر خوشنودی حامیان خارجی شان غرض تطبیق آن پافشاری دارند .

خلاصه اینکه مردم و آگاهان امور عامل چالش های فوق ذکر را طی قریب به نه سال گذشته تحمیل افرادبکه متهم به آلوده به فساد ٫ شفته گان زور وزر ٫ جنگ افروزان٫ قاچاق مواد مخدر ٫ سنگهای قیمتی ٫ آثار باستانی ٫ قطع جنگلات مثمر وغیر مثمر ٫ قانون ستیزان ٫ مردم ستیزان ٫ ملت گرایان ٫ قوم گرایان ٫ سمت گرایان ٫ ناقضین حقوق بشر ٫ وغیره میباشند بواسطه یک عده کشورهای منطقه و جهان در نقاط کلیدی دانسته اضافه مینمایند که داشتن یک افغانستان با ثبات و مضئون بدون محدود نمودن صلاحیت های گروهای فوق ذکر و ایجاد یک دولت سالم کارائی ٫ و باجابجا نمودن خردگریان ٫ تخصص گرایان ٫ واقعیت گرایان در بخش های حیاتی جامعه بوجود نمیامیسر شده نمیتواند .


May 16th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات